Undgå den onde spiral - Nyheder - Speakers Club Nyheder - Undgå den onde spiral - Speakers Club
 

Undgå den onde spiral

Sådan motiverer du medarbejderne i krisetider

Med frygten for et double-dip vil mange firmaer formentlig give besparelserne et yderligere nyk. Men det er afgørende ikke at gå i panik og samtidig holde dampen oppe hos de ansatte. Læs her hvordan. Af Thomas Rex Frederiksen

Netop som det hele så ud til at gå den rigtige vej igen, så flyder medierne endnu engang over med selvforstærkende historier om faldende vækst, uro på finansmarkederne og begyndende krise. Både ledelse og personale bliver naturligvis påvirket af disse overskrifter og der er overhængende risiko for, at det kan ende i en ond spiral.

Hvis ledelsen igen begynder at afskedige, så kan det nemt sprede sig til usikkerhed, faldende arbejdsglæde og defokusering hos de tilbageværende kolleger, hvis man frygter, at ens job er i fare. Den fokuserede og effektive medarbejder forudsætter bl.a. tillid, tro og håb. Derfor er det ekstra vigtigt at passe ekstra godt på medarbejderne og arbejde målrettet med motivationen, når krisen kradser. Hvis medarbejderne mister håber og bliver handlingslammede, så falder effektiviteten med et brag – noget der vil bliver yderligere forstærket af, at medarbejderne vil begynder at bruge mere af arbejdstiden på at søge alternativer på diverse job-databaser og på at gå til jobsamtaler. Og med en faldene effektivitet, så forværres resultaterne yderligere og så får vi nemt en ond spiral, som det kan være svært at komme ud af igen.

Tag skeen i den anden hånd!
Som arbejdsgiver kan der være fristende at give efter for det pres, som en krisestemning kan skabe. Det kan virke oplagt at skære ned på alt, hvad der er sjovt, og som kan være svært at måle sådan direkte på bundlinjen. Alt sammen naturligvis med henblik på at forbedre bundlinje og konkurrencesituationen. Men resultatet bliver nemt det stik modsatte. Så lad i stedet dine konkurrenter lave alle fejlene, så kan du måske vende krisen til noget positivt.

Det er jo netop i krisetider, at man har behov for at medarbejderen yder en ekstraordinær indsats, at man trækker i flok og giver den en skalle. Det forudsætter, naturligvis at medarbejderne er glade og engagerede og hvis man fjerner alt det sjove, inspirerende og udviklende – så ryger motivationen ud og det kan blive dyrt.

I stedet kan virksomheden med fordel arbejde målrettet med inspirationen, med motivationen og med kreativiteten. Gør det klart for medarbejderne, at man står overfor en udfordring, men tydeliggør en vej ud af krisen via klare indsatsmål – så håbet bevares.

Undgå panik og udvis ro – det er ekstra vigtigt med synlig ledelse og lad endelig medarbejdende komme med på råd. Det vil øge deres engagement og tror på fremtiden.

Motivér til nytænkning, tænk ud af boksen og få best pracise og inspiration udefra. Lad være med at isoler jer i virksomheden, men kom i stedet for ud og mød andre mennesker og høre, hvordan håndterer krisen.

En glimrende mulighed for løbende inspiration & motivation er jo netop at deltage på foredrag og fyraftens-arrangementer, som dem der bl.a. afholdes i Speakers Club. Det går endvidere ikke udover arbejdstiden, da det afholdes efter fyraften – og mens det måske kan være svært at finde penge til længerevarende kurser, så er en Fyraftens-workshop et økonomisk fornuftigt alternativ.